SESAMKAKOR

 
 
Min måndag går hem. Jag är ledig ock gör allt jag inte borde. Skär mig på ett vinglas som gick sönder, elvispen gick sönder ock jag säger meningar som; det är skönt när skiner solen...
 
Men den är inte bara helt knas ändåå. Har bakat sesamkakor som smakar klockrent. Näst intill orginalet. Här får ni receptet (y)
 
 
 
 
 
Sesamkakor, ca 15 st
 
 
2 dl hela skalade sesamfrön
1 dl kokos
4 msk honung
2 msk socker


1. Smält samman socker och honung i en stekpanna på medelvärme.

2. Rör i resten av ingredienserna och fortsätt att steka på medelvärme.
Rör hela tiden tills fröna har fått en gyllenbrun färg, för mig tog det ca 5-7 min.

3. Häll upp blandningen på en plåt som är klädd med bakplåtspapper.
Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå. Kavla till önskad tjocklek.

4 Skär kakan i bitar med en vass kniv när den kallnat.

5. Låt stå i kylskåpet ca 1 h innan de läggs i en burk. Förvara sedan svalt.
 
 
Nu ska jag laga middag, entecote ock klyftpotatis blir det.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0